Indlægget er skrevet af Kristina Hobbs.
Vores kultur er mere og mere drevet af teknologi. Derfor er det vigtigt, at børn ret tidligt i deres skoletid får en fornemmelse af de grundlæggende begreber indenfor STEM (Science, Technology, Engineering and Math), så de bliver i stand til at forstå og bidrage aktivt til verden omkring dem.
Men det betyder ikke, at børn skal sidde stille, plantet foran den teknologi, de en dag skal kunne gøre brug af og videreudvikle.
Internationale forskere i leg og læring beviser igen og igen, at den bedste vej til børns hjerner går gennem aktiv leg og bevægelse, fantasi og indre motivation.
I dette blogindlæg kan du læse om, hvordan du introducerer de vigtige STEM-begreber for dit barn gennem lærende leg eller legende læring i legekøkkenet.
Hvis du vil mere i dybden med hvad STEM er, så kan du læse vores blogindlæg om STEM her.
Hvad er legende læring?
Albert Einstein citeres ofte for at have sagt følgende kloge udsagn: ”Play is the highest form of research”.
At lære er nemlig ikke et spørgsmål om at betragte børns hjerner som en tom spand, man kan proppe fakta ned i. At lære er snarere at udvikle og støtte børns evne til selv at stille spørgsmål og finde svar. Og her er leg essentielt.
Guidet leg, hvor du som voksen sætter nogle rammer for legen, som dit barn kan slippe sin fantasi fri indenfor, kan noget særligt. Rammerne kan bestå af et særligt sted, særlige former for legetøj eller udstyr, en tidsramme eller et ønske om et ende med et særligt produkt. En ramme kan fx være at bygge en skammel af ting fra naturen, tegne og klippe gækkebreve eller servere legemad for bamserne i dit barns restaurant.
I den legende aktivitet er der masser af fri læring om fx konstruktion, matematik og finmotorik, uden at det handler om passiv indlæring af fakta.
Du kan også hjælpe dit barn til at lægge mærke til ting, barnet ikke før har set, gennem guidet leg. Når I blæser sæbebobler, hvad kan en sæbeboble så egentlig? Hvordan vil barnet beskrive den?
Når I leger med magnetbyggesæt, hvad er så magnetisk rundt om i jeres hjem, og hvor bruger man magneter i verden?
Når I leger med vandfarver, hvorfor bliver farverne så tyndere og mere gennemsigtige jo mere vand, I kommer i? Hvad betyder det, at noget fortyndes?
Når du guider dit barns nysgerrighed, udvikler dit barn selvtillid, sociale kompetencer, stædighed og selvregulering.
Fri leg
Ustruktureret leg, hvor dit barn selv finder på, undersøger, bruger sin fantasi til at løse problemer og udvikle løsninger er en nødvendighed for hjernens udvikling af kritisk tænkning og selvstændighed. Særligt i en tech-drevet verden. Når du giver dit barn trygge rammer at lege indenfor, kan du med ro i sindet lade dit barn lege i timevis og stole på, legen fører masser af læring med sig.
Hvad er forskellen mellem STEM, STEAM og STREAM?
Det globale samfund udvikler sig med lynets hast, og det gør kravene til menneskelige kompetencer også.
Ideen om STEM-læring har også udviklet sig, siden det blev lanceret af bl.a. den amerikanske præsident Obama i 2009. Nu taler man også om STEAM og STREAM. Læs med og bliv klogere på, hvad de her forkortelser i virkeligheden dækker over.
Nødvendigheden af at udtrykke sig kunstnerisk er i dag internationalt anerkendt, og derfor bruger man i dag begrebet ”STREAM”, hvor ”A” står for ”Arts”. Flere og flere tilføjer endda ”R” for ”robotics”, så inden længe taler hele verden om ”STREAM”.
Lær ”STEAM” i legekøkkenet
Hos Legeakademiet tror vi fuldt og fast på, at leg og læring hører sammen. Hvis du ikke er helt overbevist, så kan du her få konkrete forslag til, hvordan leg med legemad i legekøkken- og restaurant kan lære dit barn at begå sig i en tech-verden. Vi har et fremragende og bredt udvalg af legekøkkener, mudderkøkkener og legemad i alle prisklasser, som du kan se her.
Uanset om dit barn leger, at de er køkkenchefer på en cafe, en restaurant, laver mad derhjemme eller deltager i et madlavningshow på TV, så kan du sætte fut i læringen med disse forslag. Men – og dette er vigtigt – lad altid dine børn føre an og følge deres interesser og intuition. Leg med i stedet for at forsøge at styre, og tilpas legen efter dine børn.
S for Science: Brug tingene i køkkenet til at lade børn observere, sanse og sammenligne forskellige materialer. Solide ting såsom et æble, damp fra kaffekanden, bobler i milkshaken, flydende væsker som mælk eller juice. Hvad kan de forskellige ting, og hvad kan de ikke?
Tal om temperatur, konsistens og sikkerhed. For de ældre børn kan I eksperimentere med, hvad der kan skifte tilstand, og hvad der ikke kan. Fx kan en brændt pandekage eller et spejlæg ikke gå tilbage til at være dej eller et helt æg, mens en isterning kan blive til både vand og damp om og om igen.
T for Technology: Prøv at tale om, hvordan et moderne køkken fungerer i modsætning til fx et stenalderkøkken og en gammeldagsovn i forhold til en mikrobølgeovn. Hvor kommer råvarerne fra? Hvilken mad skal tilberedes, og hvilken spiser vi rå? Hvilke energikilder bruger vi i køkkenet, og hvor meget energi bruger I derhjemme til at koge en kedel vand?
E for Engineering: Opdag konstruktionsideer ved at lade dit barns nysgerrighed vise vejen frem. Hvordan kan det være, at serveringsklokken siger ”Ding”? Hvorfor bruger man en gaffel på den måde, og kunne man designe et bedre redskab? Hvorfor er en tallerken rund – eller hvorfor er den firkantet?
I stedet for at stille spørgsmål, så vær undrende. ”Hvorfor mon….?” i stedet for at konstatere eller lede efter rigtige svar fra dit barn. Byg også legekøkkenet eller kaffemaskinen sammen med dit barn i forskellige materialer.
A for Arts: Brug alle delene i dit barns legekøkken til at tale om former, farver og overflader. Læg alt det røde på én hylde, lav en helt gul middag af ost, majs og ananas. Lav også menukort og skilte til købmandsbutikken med papir, genbrugspap og små farveblyanter.
M for Mathematics: Helt oplagt bruger børn jo matematik, når der skal betales for maden i legekøkkenet eller cafeen. Plus og minus, og måske endda pengeveksling, hvis dit barn har erfaring med det efter sommerferieturen til Grækenland.
Leg baner vejen til fremragende fremtid
Måske er den næste internationale topforsker en 3-årig, der sidder i jeres sandkasse og laver mudderkager?
Måske opfindes løsningen på verdens miljøproblemer af den 4-årige, der sidder på sit værelse og tænker over, hvorfor en klokke siger ”Ding”?
Måske går den næste, store matematiker rundt om spisebordet og tæller, hvor mange stole, I skal bruge til middag?
Og måske sidder der en fremtidig designer af store katedraler eller catwalk-kjoler og tegner menuer til legekøkkenet akkurat nu?
Hvis du vil hjælpe børn til at blive en generation af opfindere, så lad dem lege sig til læring gennem det, de selv finder på…