babymassage

Rør ved dit barn: Nemme tips til babymassage.

in Baby udvikling/Barsel/Gæsteblogger

At blive rørt ved gør godt for børn og voksne

Nu har vi brugt mere end et år på at lære at holde afstand og spritte af for at holde smitten nede og beskytte hinanden.

Undervejs har den måde, vi skal opføre os ude i verden, også haft indflydelse på den måde, vi er sammen på derhjemme. Har vi glemt at røre ved hinanden? Kan vi tåle at lade være?

Vores hud er kroppens største organ, og den er altså mere end bare en smart flyverdragt til kroppen. Den skal fodres med knus og kærlige strøg, så hjernen til gengæld kan bespise hele kroppen med oxytocin. Men hvad gør vi så i denne isolationstid, hvor vores hud er sat på berøringsmæssig slankekur?” (citat herfra). 

I dette blogindlæg har Legeakademiet talt med sundhedsplejerske og mor til 8, Marianne Højer Andersen fra Family Health, for hun har nemlig noget vigtigt på hjerte: Rør ved dit barn og ved dem, du elsker i din Coronaboble. Det er så vigtigt for vores mentale og fysiske trivsel at blive rørt ved og at røre ved andre mennesker – og her deler Marianne sin viden om berøringens vigtige effekter med dig. 

Marianne, som er uddannet sygeplejerske, sundhedsplejerske og BA i pædagogik, fortæller her om sin bekymring om, at nogle af os måske rører mindre ved hinanden:

Jeg ser hos familierne, at vi alle er ramt af Corona-bølgen i en svær tid, hvor vi må holde afstand.

Jeg bliver nogle gange ramt af følelsen af afmagt og angst for fremtiden. For hvad fører dette med sig af ændringer i vores dagligdag? Bliver vi nogensinde nære igen? Tør vi nogensinde nærme os hinanden på en tryg og rolig vis ?

Heldigvis ved jeg med min faglighed som sundhedsplejerske, at vi mennesker kan overleve selv de tungeste tider. Det bliver godt igen. Men vi kan alle gøre en forskel på en god måde, mens vi venter på, at verden bliver mindre restriktiv.

Jeg vil gerne spille en positiv rolle i, at vi rundt omkring i familierne husker at røre ved hinanden, selvom berøring i mange sammenhænge er blevet nærmest noget forbudt. Når vi rører ved hinanden, sker der så mange positive ting i vores krop og psyke. Navnlig for helt små babyer er det fuldstændigt afgørende med tæt kropskontakt og øjenkontakt til andre mennesker i mange timer hver dag.

massage og kropskontakt

“Hvorfor er berøring vigtigt? Hvad sker der, når vi rører ved hinanden?”

Marianne: “At blive rørt ved er et basalt, fysisk behov. På samme basale niveau, som mad og drikkelse, sex, søvn, fysisk balance og udskillelse af kropslige væsker. 

Der er en tydelig sammenhæng  mellem vores følelser og behov for berøring. Får huden ikke stillet sit berøringsbehov, bliver vi aggressive, stressede og deprimerede. Til gengæld kan berøring give øget selvværd og tiltro til andre, samtidig med at den hjælper med at restituere og opbygge vores krop

Berøring aktiverer nerver i huden, som sender signal til hjernen, der til gengæld kvitterer ved at udskille hormonet oxytocin. Det er med til at dæmpe aktiviteten i stress- systemet og samtidig skrue op for aktiviteten i det, man kalder antistress-systemet. Helt fysisk kan man måle, hvordan puls og blodtryk falder og en varme breder sig i kroppen. Man kan måle mange positive effekter af oxytocin, som er et meget vigtigt hormon helt fra fødslen og til livets sidste kapitler hos ældre mennesker. Man bruger fx også hudkonkakt terapeutisk i ældreomsorgen.”

“Hvad sker der, når oxytocin kommer ud i kroppen?”

Marianne: “Oxytocin kaldes også krammehormonet eller kærlighedshormonet. Det er fordi, at det udskilles ved bl.a. berøring. Huden registrerer, at vi bliver rørt ved, og giver signal videre til hjernen om det. Oxytocin har et væld af positive effekter, fx sænke blodtrykket, forbedre fordøjelsen, sænke stressniveauet, give bedre søvn, reducere angst og skabe tryghed. Når mennesker er trygge, fungerer vi simpelthen bedre. Og intet skaber så meget tryghed som et varmt kram eller kærlig berøring i længere tid. 

Hvis mennesker ikke får nok hudkontakt eller berøres nok, så kan vi komme i en mangel tilstand. Det opleves ofte som en form for ensomhed, afsondrethed eller mistrivsel på anden vis. For børn betyder det, at de ikke udvikler sig, som de skal. Det kan være en meget alvorlig tilstand for børn at være i. I vores moderne verden – og særlig nu i 2021 – rører vi ikke ret meget ved hinanden. Vi sover adskilt, vi lever adskilt, vi bliver advaret mod knus og kram både privat og fx i institutioner. Der er derfor risiko for, at en del af os simpelthen får det dårligt, fordi vi ikke rører nok ved hinanden. Den tilstand kalder man med et rammende ord for hudsult. Vi er sultne efter hudkontakt.”

“Hvad er hudsult?”

“Hudsult er, når vi ikke bliver rørt nok ved og derfor mangler oxytocin. Hudsult kan på sigt føre til en følelse af, at der mangler noget, en uro i kroppen og måske problemer med at sove. På længere sigt kan fraværet af nærhed og berøring være medvirkende til stress, ensomhed, dårlig trivsel, søvnproblemer, depression og manglende indlæring og udvikling. Det er særligt alvorligt hos små børn og babyer, der har et meget stort behov for at blive rørt ved, nusset, krammet og kysset mange gange om dagen.”

berøring og massage

Oxytocin fra vugge til grav 

Oxytocin spiller en afgørende rolle for vores evne til at knytte os til andre og udvise tillid. Det starter fra det øjeblik, vi kommer til verden. Hormonet er med til at vække omsorgsfølelsen  og skabe livsvigtig tilknytning mellem mor, far og barn. Studier har desuden vist, at graden af berøring i barndommen har betydning for barnets evne til at skabe relationer til andre senere i livet. Behovet for berøring og nærhed følger os hele livet.

e”Hvad kan man gøre for at forhindre hudsult?”

Marianne: “Nu er det ikke sådan, at man skal gå og være bange for, at ens lille barn har hudsult. Det er ikke en medicinsk tilstand på den måde. Men det er et faktum, at børn udvikler sig bedre og har det bedre, når forældrene kærligt rører ved deres børn ofte. Der er simpelthen så mange gode årsager til, at vi rører ved hinanden ofte, omsorgsfuldt og længe.

Gerne på forskellige måder. Put, nus, kram, kys, klap, kild, bad, tril.

En rigtig god måde at røre ved små børn på, som jeg ofte guider forældre i, er babymassage.

“Hvad er babymassage?”

“At give massage er en gammel tradition, som har eksisteret i mange kulturer bl.a. Indien og Afrika, hvor traditionen går i arv fra mor til datter. Siden 1980’erne har man også i den vestlige verden forstået, hvilke positive virkninger regelmæssig massage har for børn (og teenagere og voksne).

Når du masserer din baby ( eller større børn eller voksne), får du en fantastisk mulighed for at give udtryk for din kærlighed til dit barn ( dit større barn, teenageren eller din partner); samtidig med at du imødekommer barnets (den andens) store behov for berøring og kærlig kontakt. Begge dele er nødvendige for barnets sunde udvikling. Den ro og intensitet, der opstår i kontakten mellem jer under massagen, er værdifuld for jer begge. I oplever med alle sanser og giver jer tid til at være sammen.”

“Hvordan laver man babymassage?”

Mange er ikke vant til at have med små børn at gøre, og så kan man være lidt usikker på, hvordan man egentlig gør. Vi forældre vil jo gerne gøre det perfekt – men i virkeligheden handler det ofte om at komme tilbage til at stole på vores egen intuition. Lade kærligheden til det lille barn vise vejen. Bløde strøg over babys ryg, nusse på mavsen, ae hovedet, trykke let på fusserne, vippe benene blidt op og ned. Tage den med ro, trække vejret. Nærvær kan være en svær øvelse, når vi er vant til at løbe så stærkt, så en god stund med babymassage er også godt for os voksne. 

Marianne giver følgende tip: “Når du pusler din baby, kan dette tidspunkt være et oplagt tidspunkt til, at massere din baby og nusse og berøre dets krop. Brug en god massageolie og varm den imellem dine håndflader, før du berører din baby blidt på de forskellige områder af kroppen. 

Jeg vil anbefale alle forældre – både til små og større børn – at bruge massage som en måde at skabe hudkontakt og nærvær hver dag. Også i tider med nedlukning.”

“Hvilke tidspunkter er gode til babymassage?”

Også andre tidspunker og rytmer på dagen kan bringes ind, som de faste rutiner til berøring og afslapning – brug lidt tid om formiddagen, når din baby er vågen og mæt og rolig, eller planlæg at bruge tiden om aftenen.

En rigtig god ide kan også være at bruge tiden lige før dit barn skal til ro til at geare lidt ned i kroppen. Find ro og afslapning ved sengetid med babymassage og berøring. Prøv at tænke på, at du selv skal være rolig og afslappet, inden I går i gang – og gerne i et varmt og roligt miljø. Læg mobiler og anden stimuli væk – sæt måske lidt musik på med blide og rolige rytmer. Fokuser på at være nærværende og rolig, og på at kunne mærke dit barn og dig selv undervejs – nyd stunden, så giver du denne nydelse og ro videre til dit barn. Prioriter tiden og hyggestunden til massage med jeres barn – og lad ingen andre forstyrrelser gribe ind i jeres plan om ro og nærvær. Dette vil smitte tydeligt af på jeres barn, og netop jeres ro vil virke beroligende, trygt og afstressende.

Der findes mange forskellige måder at prioritere berøring:

  • Når baby skal have mad – enten ved amning eller flaske – så brug god tid og sæt dig godt til rette. Hav barnet tæt ind til kroppen.
  • Giv massage til dem, du holder af – både baby, partner og bedstefar.
  • Alle former for ae-ae, kram, knus og nusning tæller. Gør det til en vane at røre ved alle i din hustand – også teenagerne.
  • Gå langsomt frem, hvis I ikke er vant til berøring eller har glemt det lidt i en periode. Det kan godt kræve tilvænning. Men de positive effekter udebliver ikke. Husk at respektere hinandens grænser.
  • Når det er muligt, så gå i svømmehallen sammen – eller gå i bad med baby. Samvær i vand er en herlig måde at have tæt fysisk kontakt, og vandet stimulerer dit barns sanser på en unik måde.
  • Brug tyngde til at stimulere hudens sensorer. Vægttæpper, varmepuder eller endda kæledyr er en skøn og blid måde at stimulere produktionen af oxytocin og skabe velvære. Men de kan ikke give følelsen af menneskeligt nærvær, hjertebanken og tillid, så de skal ikke bruges som erstatning, men som supplement til berøring og samvær.
  • Lige en sidste bemærkning: Det er naturligvis altid vigtigt at vaske hænder som indledning, så I ikke kommer til at bringe skidt og smitte ind udefra. 
kropskontkat ved massage og mad
babymasse ekspert

Om Marianne Højer Andersen: Jeg er uddannet sundhedsplejerske, og jeg har min egen virksomhed Family Health i Privat Sundhedspleje.

Jeg er certificeret instruktør i IAIM Babymassage – og tilbyder kurser i IAIM Babymassage, både individuelt i hjemmekonsultation i familier med spæd- og småbørn og i mit Intensive Mødre- gruppeforløb.

Derudover tilbyder jeg sundhedspleje konsultation i hjemmet hos familier med spæd- og småbørn, eller konsultation i min klinik – og underviser og vejleder også i mødregrupper.

Jeg er også uddannet coach i spise- og adfærdspsykologi, og jeg blev i december 2020  færdig som kostvejleder og sundhedscoach. Jeg tilbyder Family Health Sundheds Boot Camp – og sundheds- og kostvejledning til familier med spæd- og småbørn og de lidt ældre børn og teenagere.

Se mere på :

https://www.instagram.com/dkfamilyhealth/

https://www.facebook.com/dkFamilyHealth

www.dkfamilyhealth.com   eller kontakt mig på tlf. 60147071 – e-mail- kontakt.familyhealth@gmail.com

Skriv et svar

Your email address will not be published.

*