Med 3 børn derhjemme, har jeg siddet i RIGTIG mange forældrebestyrelser.
Jeg har nemlig altid haft den holdning at det ikke er helt fair at komme med en masse gode råd og “Aaajjj kunne I ikke have gjort det sådan og sådan” kommentarer, hvis ikke man selv tager del i det frivillige arbejde.
Og jeg er nu engang sådan én med en masse holdninger, ergo har jeg været nødt til at melde mig, når der var brug for hjælpende hænder i forældreråd og forældrebestyrelser.
En af de ting, jeg kæmper rigtig meget for er antimobbe- aktiviteter og kampagner og hæfter og og og. Det er ikke fordi jeg selv er blevet mobbet og jeg har, heller ikke sådan en sort samvittighed siddende på skulderen, der siger mig at jeg har mobbet nogle da jeg var barn.
Jeg tror nu mere at jeg var sådan en der bare gled igennem det hele i folkeskolen, sådan en de fleste gerne ville lege med og dem, der ikke ville lege med mig, de fik da bare lov til at passe sig selv uden at det gik ud over mit humør.
Måske er det denne lethed i min barndom, der gør, at jeg tænder helt vildt på antimobbe ting. Vi skal da alle kæmpe for at alle børns barndom bliver “fluffy”.
Så her i weekenden gik jeg og en veninde igang med at lave vendespil. Inspireret fra Red Barnets hjemmeside. Til alle 0,1,2 og 3 klasse på vores lokale skole.
Idéen er at børnene får spillet med hjem og skal spille vendespillet med deres forældre. Forældrene skal koble navn og billede af barnet med hinanden, således at når barnet kommer hjem og f.eks. fortæller, hvem de har leget med idag, så ved forældrene hvem det er.
Eller forældrene kan henvende sig til børnene i skolen og sige navnet istedet for “Hey du dér”. At kende navnet er nemlig medvirkende til at man oplever mindre mobning i klassen, navnet er første skridt fra forældrenes side til at kende børnene……
Det er meget nemt:
Vi har skrevet navnene på små stykker fotopapir og så har vi koldlamineret dem i 54×86 mm
Vi har fået en cd med billeder af alle børnene fra skolen, dem har vi udskrevet og ligeldes lamineret.
Nu skal vi bare have kopieret nogle regler fra et vendespil og lagt i hver sin æske og så skal klassen have den udleveret og børnene får den med hjem på skift ud fra klasselisten.