Blogindlæg af Lene Raadkjær Jørgensen, fysioterapeut BabyTummel.
Brug Bolden!
Store bolde, små bolde, bløde bolde, lette bolde, tunge bolde – på hver sin måde kan de gøre noget godt for dit barns motorik på alle tænkelige stadier.
1-3 mdr:
At ligge på maven når man er hel lille baby er vigtig for barnets videre motorik, men det er også en stor udfordring i starten. At ligge med næsen ned i gulvet er ikke fantastisk. Ved at komme op og ligge på maven på en stor gymnastikbold, kan baby pudseligt se meget mere. Bolden er også ”usikkert underlag”, hvilket bevirker at baby også vil arbejde med nogle flere stabiliserende muskler omkring mave/ryg.
(se mere om at bruge bolde til baby i BabyTummel app’en, som hentes til iOS og Andriod via www.babytummel.dk)
5-8 måneder:
Det er selvfølgeligt også vigtigt at baby er god til at ligge på maven på det flade gulv – her kan det være motiverende at ligge og kigge efter en spændende bold, der bliver trillet rundt foran barnet i en halvcirkel.
At følge noget med øjnene stiller krav til at baby kan holde hovedet stille (for at øjnene kan fokusere) og det stiller krav til en god stabilitet i kroppen.
Når baby bliver 5 måneder og er godt i gang med at bruge hænderne, er det sjovt at samle legetøj op fra gulvet, når man bliver holdt oppe på en bold – det træner øje-håndkoordinationen.
7-12 måneder:
Når baby bliver klar til at komme fremad er det meget motiverende at bevæge sig efter bolde. Først krybende og senere endnu hurtigere kravlende.
I det bolde skifter retning og smutter afsted i en ny retning, når man er liiiige ved at have dem, kan der gå lang tid med at følge forskellige spændende bolde.
Se mere om hvordan du kan underbygge det at krybe og kravle i BabyTummel app’en.
12 måneder + :
Når baby kommer op og gå, er det stadig fantastisk at følge efter bolde. I starten ”går de bare ind i den”, men efterhånden lærer de at stoppe ved den, for at lave en dyb benbøjning og samle den op – eller begynder at eksperimentere med at sparke til den.
Det at sparke til en genstand kræver en god stabilitet omkring kroppen og en god evne til at kordinere bevægelsen. Det ser sjovt ud i starten, men efterhånden får barnet gjort sig så mange erfaringer, at det kan blive et velkoordineret spark.
I 3-4 års alderen begynder det at give mening at gribe en bold. At læse boldens bevægelse og få kordineret armene (med passende kraft) efter bolden er SVÆRT!
Hvis man starter med en ballon eller en letvægtsbold, kan barnet bedre følge med til at læse bevægelsen. I starten kan man slå til dem og efterhånden forsøge at gribe.
Når først barnet sparker til- og griber en bold skal de til at interagere med andre børn omkring bolden.
Det stiller krav til: balance, stabilitet, retningsskift, læse andres bevægelser, koordination osv osv…
Såååå…. Jeg siger det lige igen ”Bolde er FANTASTISKE”