Anbefalet skærmtid til børn og teenagere:
Sådan skaber du gode vaner

in Ann og Jane mener

Review

Overrall
10.0/10

Vil du gerne hjælpe dine børn til at få et sundt forhold til skærmtid? Er du i tvivl om, hvordan skærme som iPad, smartphones og computere påvirker dit barn? Synes du, at det er svært at finde ud af, om der egentlig er noget at være bekymret for?

Så få Legetanternes råd om, hvordan du skaber gode vaner omkring skærmtid hos dit barn.

Hvorfor taler vi om skærmtid på iPhone, iPad og computer?

I løbet af de sidste 20 år er der sket en revolution i antallet af skærme i hverdagen. Både børn og voksne har adskillige skærme til rådighed hele døgnet. Det betyder, at forbruget af skærme er steget voldsomt, og det skaber problemer rundt om i familierne.
Det er problemer, vi skal lære at tackle.

Legetanterne fra Legeakademiet har derfor kigget på forskernes anbefalinger og konklusioner, og vi præsenterer dig her for overskuelige svar på de 3 mest almindelige spørgsmål om skærmtid til børn og unge.

Må mit barn bruge en skærm om aftenen?

Skærme lyser med blåt lys. Denne type lys undertrykker kroppens hormonproduktion af melatonin, som er det signalstof, der gør, at vi bliver trætte og kan falde i søvn. Samtidig er vores hjerner et vanedyr, der reagerer med samme følelse af at være tændt og ”på”, uanset om den hører et ”pling” fra telefonen i dagslys eller i et mørkt soveværelse.

Hjernen tror med andre ord, at det er tid til at være vågen og i gang, når det blå lys hamrer ind i øjnene på dit barn og digitale lyde fylder i soveværelset.

Derfor er den klare anbefaling:

Undgå skærme ca. 30 minutter inden sengetid. Både for børnene og for os selv.

Skal jeg lave regler for mit barns tid på skærmen?

Er dit barn under 7 år, så er det en god ide at nøjes med at se på en skærm en time om dagen.
Men er dit barn ældre, handler det mere om at styre indholdet af dit barns tid på skærmen.

Der er med andre ord brug for:
• den gode, gamle sunde fornuft – lær dit barn, hvad det giver mening at bruge livets tid på
• Din omsorg og interesse for, hvad dit barn laver
• Mådehold – lidt, men godt. Af det hele.

I stedet for at bekymre dig om dit barns timer på skærmen og lave stramme regler,
kan du:

• Vise dit barn gode, udviklende ting at lave på skærme (fx geocaching, Pokemon Go, Osmo spil til iPad, tilegnelse af udviklende kompetencer på anden måde)
• Sørge for, at skærmen er slukket og gerne ude af soveværelset 30 minutter før sengetid
• Tale om, hvad dit barn også kunne bruge sin tid på. Skulle I hellere gå en tur og snakke, spille et brætspil, gå i køkkenet, bygge noget sammen eller spille bold?

Kærlig hilsen
Legetanterne

Kilder:

”Skærmtid, hvordan taler man om det på en meningsfuld måde?”
Red Barnets podcast So.Me.Mor.Far. Debatprogram om skærmtid og -forbrug.
I studiet:
Linda Liebst, SSP
Christian Mogensen, Projektleder i Center for Digital Pædagogik
Jon Lange, Seniorrådgiver om børns digitale liv, Red Barnet.
Studievært Michael Schøt.

Imran Rashid: ”Sluk – kunsten at overleve i en digital verden” 2017, Lindhart og Ringhof
”Forældreintra” 1 juli 2017: ”Sluk hjernen – digital overlevelse” podcast med Imran Rashid

”Elektrisk lys og skærmtid ødelægger søvnen og skader helbredet”
– Videnskab.dk 23 maj 2013

”Smartphones holder os vågne: Hver anden går ofte i seng med en skærm”
– Samvirke, februar 2017

”Ny forskning: Børn sover dårligere, når de bruger mobil eller iPad før sengetid”
– Politiken, 27 februar 2017

Monique K. LeBourgeois, Lauren Hale, Anne-Marie Chang, Lameese D. Akacem, Hawley E. Montgomery-Downs, Orfeu M. Buxton. Digital Media and Sleep in Childhood and Adolescence. Pediatrics, 2017; 140 (Supplement 2): S92 DOI: 10.1542/peds.2016-1758J

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/fysisk-aktivitet/anbefalinger/0-4-aar

Skriv et svar

Your email address will not be published.

*

Seneste fra Ann og Jane mener

Gå til Til toppen