legetøj på nettet

7 myter om at købe legetøj på nettet (er Amazon farlig?)

in Ann og Jane mener/Om at handle på nettet

Hvad er sandt og falsk, når du køber legetøj på nettet?

  • Er du skeptisk over alle de historier om fusk, snyd, svindel og humbug, der kører i medierne om at købe legetøj på nettet?
  • Er du bange for at købe giftige ting til dit barn?
  • Risikerer du misbrug, når du køber legetøj online?
  • Er det altid bedst at købe billigst?
  • Hvornår kan du komme til ufrivilligt at støtte et lyssky foretagende med dine penge, når du trykker “køb” på en webshop?
  • Vil du gerne forstå lidt mere om, hvad forskellige slags webshops og hjemmesider tjener penge på, og hvorfor der kan være store prisforskelle?

I dette indlæg vil Legeakademiet dele ud af vores erfaringer med internethandel. Vi tager fat på en række myter om at købe legetøj på nettet for at oplyse dig om, hvornår du kan trykke “køb”, og hvornår du kan overveje at smække med en webshops virtuelle dør og sige “det skal mine penge ikke gå til”. 

Webshops med legetøj er et marked, der har udviklet sig helt vildt. Det er i dag nemt at miste overblikket over, hvordan man som kunde kan være sikker på ikke at blive taget ved næsen og snydt, så det driver. Og måske endda komme til at udsætte sit barn for farligt legetøj. 

Med få overvejelser og et par gode tricks i ærmet kan du trygt handle på nettet, også når Amazon kommer til Danmark om kort tid. 

Det handler nemlig ikke om at være bange for giganternes indtog. Det handler om at være en fornuftig købmand, vælge med skeptisk, kritisk sans, og bruge de let tilgængelige værktøjer til at checke en webshops gennemsigtighed, inden du køber noget. 

Så hvis du gerne vil lære at håndtere både shoppingplatforme (som fx Amazon, Wish og Cdon) og lokalt forankrede webshops (som fx Legeakademiet), vælge de gode tilbud og samtidig købe sikkert kvalitetslegetøj til dit barn, så læs med her i vores indlæg om myter om at købe legetøj på nettet.

Legeakademiet har været med til at sælge legetøj på nettet helt fra starten.

For 15-20 år siden var internettet en baby, der stadig lå i vuggen og prøvede at få styret den ene hånd hen til legetøjet uden at få den anden hånd i øjet. En kompliceret affære, der kræver helt nye kompetencer for hjerne og muskler. De spæde webshops prøvede sig frem.

Legeakademiet var med fra starten af webhandel med legetøj. Dengang var det noget med indscannede billeder og lager i stuen, hvor Ann & Jane selv stod og pakkede 8 ordrer om dagen og jublede, hver gang en kunde trykkede på “køb”. 

Det gør vi stadig, jubler over den fremgang, vores lille baby “Legeakademiet” oplever – og tak for det til alle jer, der bestiller lærende og udviklende legetøj. Nu er den lille bebs blevet stor, og vi findes i 4 lande. 

Medierne holder øje med os, og i 2020 var vi i søgelyset et par gange. Senest talte vi i TV2-News om, hvordan vi forholder os til, at Amazon er startet i Sverige og snart også i Danmark. Er vi bange for konkurrencen? Hvordan kan det være, at vi oplever kæmpe vækst på det svenske marked, selvom Amazon netop er startet i Sverige? Hvorfor har vi ikke fri fragt ligesom Amazon?

Vi er ikke bange. Vi vil gerne være en del af at udbrede viden om, hvordan webshops tjener deres penge, og hvordan branchen fungerer. Myterne florerer, og den eneste vej frem mod frygt er viden. Så her har du vores viden og erfaringer, serveret kvit og frit til alle jer, der elsker at købe legetøj på nettet.

Myter om at købe legetøj på nettet.

1: Man kan ikke vide, om legetøj købt på nettet er farligt.

Denne misforståelse er forståeligt nok opstået efter de mange sager i medierne om giftigt slim, ftalater i plastik, ulækre dampe, farlige løsdele og andre problemer med legetøj, som man køber i webshops. Når du køber noget i en butik, er det ifølge dansk lovgivning butikkens ansvar at sikre, at legetøjet er i orden og lever op til lovgivningen. Det må ikke være farligt på nogen måde.

Når du er gået ind på en webshops hjemmeside, så kig altid efter E-handelsmærket. Læs også det, der står med småt i rubrikken eller menupunktet “Om os” eller noget lignende. Find en fysisk adresse på hjemmesiden eller et andet tegn på, at webshoppen faktisk eksisterer og kan kontaktes, hvis der er problemer.

Hvis en dansk webshop har E-handelsmærket, så skal den leve op til en række regler ud over de generelle danske regler om markedsføring og salg af legetøj. Det er butikkens ansvar, at varerne kan klare de skrappe krav, indhente dokumentation på indholdsstoffer og sikkerhedstest. Du kan altid kontakte webshoppen og bede om dokumentation på, at legetøjet er certificeret. Det har du krav på.

legetøj på nettet

For danske webshops med legetøj gælder det altid, at:

Købeloven gælder på lige vilkår med handel i fysiske butikker.

E-handelsmærket garanterer, at der ikke er fup involveret.

CE-mærkning og den danske lovgivning om markedsføring, GDPR, kemi og sikkerhed skal overholdes.

2: Webshops er dyrere/billigere end fysiske butikker.

At sammenligne fysiske butikker med online butikker er lidt mere kompliceret end som så. Fysiske butikker har andre udgifter end webshops har. Webshops har udgifter til fragt og ofte et større logistikapparat. Det handler om købmandskab og om, hvilke udgifter butikken har, og hvor meget fortjeneste, varen skal skabe. Hvor skal pengene komme fra, hvis der ikke tjenes penge på at sælge dig fx en kuglebane?

Legeakademiet tjener penge på at købe legetøj hos leverandører og producenter i ind- og udland, og så skaber vi lokale arbejdspladser, genererer vækst og penge i statskassen ved at videresælge legetøjet til dig. Det vil vi gerne sige helt åbent for gennemsigtighedens skyld. Vi er eksperter i udviklende kvalitetslegetøj, og vi tjener ikke penge på andet end lige netop det, vi brænder for. Vi bakker op om iværksættere med geniale ideer til læring for børn, og vi støtter bæredygtig udvikling af arbejdsmarkedet og produktionsapparatet.

Meget billige priser betyder tabt fortjeneste, og så skal folk fyres eller pengene tjenes et andet sted. Det er faktisk lige så logisk, som det lyder.

Når fx en kuglebane koster 100 kr et sted og 135 kr et andet sted, så handler det om, hvor mange penge, der er tilbage som fortjeneste til butikken, når alle udgifter til indkøb af legetøjet hos producenten eller importøren, til personalets løn, til udstyr, til lokaler, til moms, til forsikringer og skat og told og fragt og alt det, det koster at have en butik. Både fysisk og online.

Når du køber kuglebanen til en meget lav pris, tjener webshoppen ikke penge. De har ofte en anden fortjeneste på dig, mens du køber kuglebanen, eller måske lever de ikke helt op til de forpligtelser, andre webshops lever op til. Er det en udenlandsk hjemmeside, kan du ikke regne med, at fx sikkerhedskrav og personalets rettigheder overholdes. Læs mere under myte 4.

Der findes flere måder at tjene penge på for online butikker, end der gør for fysiske butikker. Selvom en hjemmeside ser ud til at leve af at sælge fx legetøj, kan du slet ikke være sikker på, at det faktisk er det, hjemmesiden tjener penge på.

Mange hjemmesider tjener fx penge på:

  • At leje virtuel hyldeplads ud til andre webshops ligesom et fysisk storcenter fx gør, når de lejer butikslejemål ud til butiksejere. De sælger så enkelte ting med tab for at tiltrække din opmærksomhed og udkonkurrere mindre webshops udenfor det virtuelle butikscenter. På den måde tvinges små, lokale webshops til at betale sig ind som i det digitale storcenter. Man kan på flere måder sammenligne digitale platforme for webhandel som fx Amazon med et fysisk storcenter. Det kan forvride konkurrencen på forskellige måder, og derfor arbejder både EU og Dansk Industri hårdt for at sikre en lovgivning, der giver lige handelsvilkår for både webshops, digitale markedspladser og fysiske butikker. Læs mere her.
  • At vise dig reklamer for alt muligt andet end fx kuglebaner. Reklamerne vises typisk i siden, toppen og bunden af webshoppen eller som pop-op vinduer eller via nyhedsbreve, som du er nødt til at tillade for at kunne komme til at købe noget. Det kan også være ved, at du tilmelder dig en konkurrence eller en test.
  • At sælge informationer om dig og de ting, du klikker på, til andre firmaer, som så bruger de informationer til at målrette deres artikler og reklamer til dig og tjene penge, når du klikker på dem.
  • Alle 3 måder at tjene penge på samtidig. Meget almindeligt. Hver gang du ser en reklame på en hjemmeside, er der nogen, der tjener penge på at vise dig den. Din opmærksomhed er blevet købt og solgt uden du ved det.

3: Det er altid bedst at købe til den billigste pris.

Nogle gange ser du et knaldtilbud, fx kuglebaner til -50%.

Også hos Legeakademiet har vi nogle gange meget lave priser. Det kan fx være for at tiltrække din opmærksomhed i håb om, at du så husker os en anden gang eller måske lægger noget mere i din kurv, når nu du køber den billige kuglebane. En sjælden gang imellem har vi alt for mange kuglebaner og skal have ryddet op – men vi kan jo ikke leve af at miste fortjeneste. Arbejde gratis gør vi ikke. 

Når du søger på en vare på nettet, vil du kunne bruge forskellige online redskaber til at sammenligne priser. Fx Pricerunner. Disse redskaber er også forretninger, som tjener penge på at få dig til at klikke og læse mere og måske købe. Regn ikke med, at alle priser eller alle butikker, der har den ting, du søger efter, er repræsenteret i sammenligningen. Butikkerne skal nemlig  – naturligvis og helt fair – betale for at blive vist i sammenligningerne. Det betaler du også for i sidste ende som kunde, og en lav pris på legetøj på nettet fundet via sammenligningstjenesterne er dermed heller ikke nødvendigvis den bedste pris.

Med andre ord: Gå ud fra, at hver gang, du bliver vist en vare på nettet, så er der nogen, der tjener penge på at vise dig den. Det er ikke ulovligt eller tarveligt. Det gør det blot sværere at gennemskue, hvad dine penge går til. Den billigste pris kan nemt betyde, at du betaler med noget andet end dine penge. 

Der er ikke noget galt i at tiltrække kunders opmærksomhed, og der er heller ikke noget galt i at dumpe priserne på kuglebaner.

Men du kan som forbruger være helt sikker på, at butikken har en plan med de billige priser. Du indgår i planen.

Vi vil derfor opfordre dig til at finde ud af, om det er din opmærksomhed, din søge-historie, adgang til din mailboks eller måske endda dine personlige oplysninger, som du betaler ekstra med, når du køber kuglebaner eller andet legetøj på nettet til helt vildt lave priser. Der kan også være en moralsk eller etisk omkostning ved at vælge at købe legetøj på nettet til uhørt lave priser. Se myte nr 4. 

Måske skal du ikke altid købe til den billigste pris.

4: Webshops har ikke ret mange ansatte, derfor er priserne lavere.

Det passer desværre ikke. Vi har beskrevet prisforskellene, men der er endnu en ting, du skal vide om de store platforme for internethandel.

Der er millioner af mennesker beskæftiget med e-handel verden over. Legetøjet er igennem ufatteligt mange hænder, før det ender hos dig. Underbetalte medarbejdere og farlige arbejdsmiljøer er hyppige problemer rundt om på de gigantiske platformes lagre, fordi der kan spares mange penge på at behandle folk dårligt, desværre.

Her skriver Politiken om, hvordan Amazon overvåger deres ansatte for at holde fagforeningerne væk. Her skriver CBS-news om,  hvordan det er 3 gange farligere at arbejde på et Amazon lager end andre steder i den private sektor og farligere end at arbejde i en kulmine. Her kan du læse hos CSR, Forum for Bæredygtig Forretning, om dårligt arbejdsmiljø, miljøsvineri og skattesnyd samme sted.

fragt legetøj nettet

5: Det er bedst at købe med gratis fragt. 

Der er stor forskel på, hvad du skal betale for at få legetøj købt på nettet sendt hjem til dig eller til en pakkeshop. Det er aldrig gratis. Der er blot forskel på, om det er dig eller webshoppen, der betaler fragtudgiften. 

Hos Legeakademiet betaler vi fragten, hvis du køber for mere end 499 kr. Ellers koster det 39 kr. Det er en vurdering af, om det kan betale sig for os, så butikken stadig løber rundt. Helt enkelt købmandskab med plus og minus. 

Nogle steder bliver du tilbudt gratis fragt. Måske som en del af et medlemskab af en slags. Så skal pengene hentes et andet sted, for der er ingen, der bringer pakker ud gratis. Det siger sig selv.

Igen vil vi opfordre dig til at prøve at gennemskue forretningsmodellen der, hvor du lægger dine penge. Alle skal tjene på gyngerne, hvad man har mistet på karrusellen. Eller på containerskibet i dette tilfælde. Det sejler ikke gratis, og heller ikke for 7 kr, når det skal helt fra Kina til København. Så tænk dig om. Hvorfor vil en webshop eller en digital markedsplads betale fragten og påtage sig den ekstra omkostning? Hvad får de ud af det? Vil du støtte det?

Køber du i en dansk webshop, så er det altid nemt at spore din pakke og finde ud af, hvor den er sendt fra og til. Du er også sikker på, at dem, der har haft den i hænderne, bliver behandlet ordentligt. 

6: Alle webshops har kundeservice, som kan hjælpe mig.

Du vil finde masser af hjemmesider, der ikke lever op til noget som helst i nærheden af kundeservice, og som bestemt ikke svarer på dine henvendelser.
På de store ehandelsmarkedspladser som Amazon kan du ikke bare ringe op og få en medarbejder i røret. I de fleste tilfælde vil du blive guidet videre til den under-webshop, der har lejet sig ind hos Amazon, og som er ansvarlig for sende dig varen og yde dig service. Det kan være en kinesisk, en mexikansk eller en indisk webshop, også selvom markedspladsen hedder noget med .dk. Så du skal være opmærksom på, hvilken webshop du egentlig bestiller hos, når du køber noget hos de større platforme. 

I store webshops er der også stor chance for, at du ikke kan komme til at tale med en, der har styr på det, du har købt. Som kan hjælpe dig med specifikke informationer, om anvendelse eller om vedligehold – eller hvad du nu har brug for hjælp til. Simpelthen fordi man ikke kan være ekspert i millioner af varer. Og fordi medarbejdere ofte yder bedre service, hvis de er en del af et mindre og dedikeret hold, end én ud af titusinder.
Vil du have kundeservice af en, der har god mulighed for at svare på dine spørgsmål, så skal du lægge dine penge i en specialiseret webshop med noget på hjerte, ligesom vi hos Legeakademiet er specialiserede i lærende og udviklende legetøj. Du ofte er bedre hjulpet ved at købe hvidevarer, tegneudstyr eller kontaktlinser i en specialbutik end i et discountsupermarked, og det er samme logik.
Hos lokalt forankrede, specialiserede webshops kan du som regel hurtigt finde et telefonnummer, en chat og en email til kundeservice. Køber du legetøj på nettet hos en dansk webshop med ehandelsmærket, er du helt sikker på at kunne få hjælp af en dansk talende kundeservice medarbejder. Du vil ofte også hurtigt kunne få én i røret, der ved alt om det legetøj, du har spørgsmål til, eller som kan få lige præcis din ordre frem på skærmen på 2 minutter og løse problemet. 

lille pige med legetøj

7: Amazon vil overtage al webhandel på kort tid.

I 2020 startede internetgiganten Amazon på det svenske marked. På verdensplan er Amazon den største spiller på e-handel, ejeren er verdens rigeste mand, så der er mange muskler at spille med. Mange forventer, at Danmark bliver næste jagtmark.

Legeakademiet, en mikroflue i forhold til de store elefant-platforme som Amazon, startede også webshop i Sverige i 2020. Samtidig med Amazon, faktisk. Og ved du hvad? Helt kækt kan vi sige: Det gik over al forventning.

Kunderne på det svenske marked modtog os med stor begejstring, ligesom de også har gjort i Finland og i Norge. Det er vi meget taknemmelige for, og vi lægger meget arbejde i at tilpasse os lokale forhold i de enkelte lande og ansætte tilstrækkeligt med folk med de rigtige sprogkundskaber og kulturel indsigt. For vi ved, at den lokale forankring betyder meget. Vi vil ikke være større, end at vi ved, at alle er på samme hold og brænder for udviklende legetøj, der leger børn klogere.

Lokalt forankrede virksomheder som Legeakademiet kan noget andet end de kæmpestore platforme. Det ved kunderne intuitivt, og derfor bliver Amazons indtog ikke nødvendigvis lig med de mindre webshops endeligt. Vi vælger i Legeakademiet at betragte det som sund konkurrence, som får os til at rette ryggen og insistere på det, vi kan og står for. Det, vi har bygget vores succes på, siden vi startede i en stue for mange år siden: At give børn kvalitetslegetøj med masser af læring for både krop og hjerne, og at bidrage til sund og bæredygtig udvikling af både det enkelte barn og af det samfund, vi er en del af.

 

Vil du gerne lære, hvordan du undgår phishing, falske emails og internetsvindel, når du handler på nettet?

Så læs vores indlæg om sikker e-handel her.

køb trygt legetøj på nettet

Fakta om at købe legetøj på nettet:

I dette indlæg har vi beskrevet, hvad mange kunder allerede fornemmer, når de shopper i de små webvirksomheder fremfor de store internet super-hyper-storcentre:

  • At det er sikkert at handle i danske webshops med ehandelsmærket.
  • At du er sikker på kvaliteten af legetøjet, når du handler i danske webshops, men ikke når du handler internationalt.
  • At danske webshops har stor gennemsigtighed og en klar forretningsmodel, så det er nemt at forstå, hvad dine penge går til.
  • At du har krav på ordentlig kundeservice i danske webshops.
  • At du kan være med til at sige nej til uetiske forretningsmodeller og dårligt arbejdsmiljø ved at fravælge internetgiganterne.
  • At der kan tjenes penge på alt muligt andet end dit køb, når du handler på internettet, så du gør klogt i at være opmærksom, hvis prisen er uhørt lav.
  • At du som altid skal være kritisk og ikke tro på noget, der ser ud til at være for godt til at være sandt. Ingen arbejder gratis, og ting koster penge.

God shopping!

Skriv et svar

Your email address will not be published.

*