Gode tips om muskel-ledsansen, også kaldet den proprioceptive sans eller kinæstesisansen

Indlæg skrevet af Kristina Hobbs.

LegeGuide til dit barns motoriske sanser #2:

Citat-1

 

Hvorfor skal jeg stimulere mit barns muskel-ledsans?
Har du 5 minutter? Så læs med i Legeakademiets LegeGuide #2. Lad vasketøj, indbakke og to-do lister ligge et øjeblik. Bliv i stedet overrasket over den store betydning, muskel-ledsansen har for dit barns udvikling og trivsel. Det er en sans med gang i, så træning af muskel-ledsansen er noget, der giver sved på panden og grin over hele hovedet.

Derfor skal du læse vores LegeGuide til udvikling af muskel-ledsansen:

  • Du ser med nye øjne på dit barns hverdag
  • Du hjælper dit barn til bedre indlæring
  • Du understøtter dit barns udvikling af kropsopfattelse
  • Du kan bruge vores tips til sjov og nem træning af muskel-ledsansen

Citat-2

Du kan stimulere dit barns muskel-ledsans!
Hjælp dit barn på vej ved at inspirere barnet til at udfordre sig selv – fx:

  • Kan jeg kravle på den her sofa?
  • Hvordan føles det mon at trille ned af bakken?
  • Kan jeg kaste bolden over i spanden med venstre hånd?
  • Kan jeg mon hoppe fra skammel til stol?

Du kan som forælder gøre meget for at stimulere dit barns sansemotoriske udvikling – læs mere i vores LegeGuide her om hvordan.

Citat-3

Hvad er muskel-ledsansen?
Muskel-ledsansen sidder i alle muskler, sener og led. Den fortæller hjernen, hvilken vej kroppen vender, hvordan den bevæger sig, og hvordan kroppen er placeret i forhold til rummet og andre ting eller mennesker.

Hvordan virker muskel-ledsansen?
Muskel-ledsansens små sanseorganer registrerer, om musklerne er spændte eller afslappede. Derefter går følgende proces i gang:

  1. Der sendes en besked til hjernen, som så forsøger at danne sig et overblik over, hvad der kommer af information fra de øvrige 6 sanser, og får det hele til at passe sammen i en samlet sanseoplevelse.
  2. Derefter sammenligner hjernen den impuls med de impulser, den førhen har modtaget.
  3. Så prøver hjernen at danne sig et samlet overblik over, hvad det er, der foregår.
  4. Endelig giver hjernen besked til kroppen om, hvordan den skal reagere på den impuls, muskel-ledsansen sendte.

Det hele sker på nanosekunder. Prøv at tænke over, at alt det foregår ved hver eneste bevægelser – så er det nemmere at forstå, at den proces er så fintfølende. Nederst i vores LegeGuide kan du læse tips til, hvordan muskel-ledsansen kan stimuleres på sjove og nemme måder.Citat-4

Hvad hedder de andre primære sanser?

De to andre primære sanser er labyrintsansen og den taktile sans. Du kan læse mere om at stimulere labyrintsansen her i vores LegeGuide #1.

Glæd dig også til LegeGuide #3, hvor vi giver dig de bedste og sjoveste tips til måder at stimulere den taktile sans.

Hjernen lærer mest, når træningen er sjov.

Der er gode grunde til at lade leg være indgangen til stimulering af muskel-ledsansen. For hvis dit barn har det sjovt, så er motivationen i top. Den nye læring sætter sig bedre fast i hjernen, hvis aktiviteten er noget, man har lyst til – det er faktisk ren kemi!

Udviklingen af nye forbindelser mellem neuronerne i hjernen foregår hurtigere og mere effektivt, når motivationen er i top.

Citat-5

Tegn på understimuleret muskel-ledsans:

  • Oplever du, at dit barn virker klodset?
  • Har dit barn svært ved at styre kroppen?
  • Vælger dit barn at udføre fysiske aktiviteter meget hurtigt, fx løbe frem for at gå på line?
  • Er dit barn ofte sidst tilbage, når der skal vælges hold i idræt?
  • Er barnet lidt tilbageholdende, når det kommer til at styrte rundt og lege i klatrestativet?
  • Måske halter koncentrationen eller selvværdet?

-> Det kan være indikationer for en understimuleret muskel-ledsans og en hjerne, der må arbejde alt for hårdt for at kompensere for de skæve signaler.

Oplever du nogle af ovenstående tegn hos et yngre barn (1-2 år), behøver de IKKE at være udtryk for en understimuleret muskel-ledsans. Hos små børn er samspillet mellem muskel-ledsansen og hjernen stadig under udvikling. Derfor kan I dog sagtens arbejde aktivt med forslagene fra vores LegeGuide.

Citat-6

Her får du vores tips til, hvordan du nemt kan stimulere dit barns muskel-ledsans:

  • Leg med malertape! Tag rullen med malertape frem og klistr det fast i lange, skønne baner på gulvet. Tag sokkerne af, så fødderne kan fornemme så meget af underlaget som muligt. Gå så på line både forlæns, baglæns, prøv at hinke, gå på hælene eller med lukkede øjne. Du kan som en ekstra udfordring koble forskellige måder at gå på line på med hver sit stykke musik, så I skal lytte jer frem til, hvordan I skal gå på line. Måske er Rasmus Seebach hittet ”Olivia” lig med at gå baglæns? I kan også lave forskellige typer balancebaner – hent inspiration til balancebaner lige her.
  • Trillelege med alverdens størrelser af bolde. I dag er en bold meget mere end bare en oppustelig badebold. Du kan finde utallige former for bolde med eller uden fyld, konfetti og vand i. Med noprede eller glatte overflader, med superhelte eller prikker på. Store fitnessbolde- eller motorikbolde, hvor barnet kan ligge ovenpå bolden og vippe forsigtigt frem og tilbage, mens du støtter, små edderkoppebolde og bolde med velcro, man griber med handsker på. Kig nærmere på vores kategori med bolde, hvis du overvejer at udvide boldsamlingen derhjemme.
  • Prøv at imitere dyr ved at kravle og gå på forskellige måder. Kravle som krabber ved at vende rundt, så maven vender opad, mens I kravler. Ingen numser må røre gulvet! Eller som aber ved at kravle kun på hænder og fødder, ikke knæ. Eller en anden slags krabbegang ved at kravle langs sofaens kant med hænderne på gulvet og fødderne på sofaens kant. I kan også tage en hoppetur på en kænguruhopper. Det giver super god muskelkraft, det udfordrer balancen, og det udvikler dit barns hjernes evne til at registrere, hvor kroppen nu er i forhold til tyngdepunkt – og kraft.

Læs med i vores næste LegeGuide #3, hvor vi “kommer ind under huden” på TAKTILSANSEN (også kendt som følesansen).

Preschool boys fighting with toy swords

Preschool boys fighting with toy swords

Kilder:
– Rend og Hop med Oliver og Ida. Projekt til daginstitutioner udviklet af KFUM og Danmarks Idrætsforbund. www.rendoghop.dk
– Artikel på DR.dk ”Sådan træner du din hjerne i topform” (24/3-17) af Dorthe Boss Kyhn om Professor Troels W. Kjærs hjerneforskning.
– ”Hvad sker der i hjernen, når man går baglæns?”  – debat mellem hjerneforsker Troels W. Kjær og Sebastian Dorset. Youtube, offentliggjort d 23/2-17.