Montessori: Et nyt, gammelt syn på børns læring.

Indlæg skrevet af Kristina Hobbs.

Child with toy virtual reality headset

Børn fødes med udviklingspotentiale og lyst til at lære. Det gavner børnene at blive inddraget som aktive deltagere i alle former for aktivitet – denne ide om inddragelse af børn er nem at få hold på for de fleste moderne forældre. At lære noget passivt, mens man sidder stille, er svært for rigtig mange mennesker – det er også almindeligt anerkendt herhjemme.

Hos Legeakademiet vil du kunne finde masser af legetøj, der underbygger det faktum, at leg og læring hænger uløseligt sammen, og det er vores grundtanke, at børns hjerner og kroppe hverken kan eller skal opfattes som adskilte størrelser.

Montessori-metoden
Men vi har opdaget noget nyt. Nyt for os i hvert fald. Noget, som vi har lyst til at dele med dig, som den kærlige forælder, du er. Du vil i dette blogindlæg kunne læse om en lidt anderledes tilgang til børns udvikling og læring, nemlig Montessori-metoden. Det er nogle over 100 år gamle principper om børns læring, som blev udviklet af en italiensk kvinde, Maria Montessori, i starten af forrige århundrede.  Denne lille artikel er naturligvis ikke en indføring i Montessori-teori, blot en lille smagsprøve. En inspiration til at tænke leg og læring på en ny (og gammel) måde.Barn-med-Cutie-docka

Vi fik øje på Montessori-metoden, da vi besøgte en skøn børnehave, som arbejdede ud fra Montessoris teorier. Børnene i børnehaven legede blandt andet med vores Rubens dukker, og deres leg viste os, hvordan vi kan tilbyde børn endnu bedre dukker og dukketilbehør. Men vi fik så meget mere med hjem i bagagen, for børnehavens måde at indrette rum til leg og læring var noget helt særligt.

Hver ting på sin plads
Der var på en eller anden måde særlig mening med alt legetøjet, klodserne og dukkekrogen. Det var stillet op på særlige måder. Arrangeret med særlig læring for øje. Børnene eksperimenterede, legede og forhandlede frit alt efter lyst og kompetencer, men der var overordnet ikke tale om helt fri leg på tværs af materialer og legetøj. Ting havde ligesom en funktion, en særlig tildelt rolle. Og børnene stortrivedes i de meget inspirerende, smukke og stemningsfulde lokaler.

”Hvad var nu det for noget?”, tænkte vi. Ny inspiration til leg og læring for børn er altid kærkommen! Det, vi lærte, kan du læse om her.

Hvad er Montessori-pædagogik?
Det særlige ved Montessori-pædagogikken eller Montessori-metoden er, at fri leg og fri fantasi har en lidt anden rolle i børns læring, end den frie leg traditionelt har i den danske opfattelse af børns liv og læring.

Montessori er til dels kontroversiel – og var det også for 100 år siden, da italienske Maria Montessori lancerede principperne – fordi det fundamentale pædagogiske princip for børns læring IKKE er fri fantasi og leg, men frihed og autonomi under faste rammer.

Maria-Montessori-Quote

Montessori-metodens 5 principper
1: Respekt for barnet
Vi bør ikke tvinge børn til noget. De vil altid imitere os, og deres tiltro til os og dybe beundring af os er utrolig stor. Derfor bør vi altid vise dem respekt og være venlige, hvis vi gerne vil have, at de udviser respekt og venlighed. Tvang er ikke respekt. Vi skal hjælpe børn til at kunne selv ved at give dem relevante valg, så de oplever selv at kunne bestemme over deres eget liv og læring i et miljø, som de kan lære at mestre.

2: Sindets autonome læring
Børn kan slet ikke lade være med at lære, det sidder dybt i dem at suge til sig. De lærer fra det omgivende miljø, fra andre børn og fra andre voksne. Det er derfor meget vigtigt, hvordan deres miljø er indrettet og udstyret, samt hvordan deres lærere og erfaringer tager sig ud.

3: Følsomme perioder
Ethvert barn har særlige perioder i barndommen, hvor det er særligt følsomt eller modtageligt. I disse perioder kan det tilegne sig bestemte egenskaber nemmere og udvikle bestemte kompetencer, fx at skrive eller at tabe og vinde. Det er lærerens eller den voksnes opgave at observere det enkelte barn nøje, så barnets modtagelighed imødekommes med passende udfordringer.

4: Det forberedte miljø
Når børn opholder sig i et miljø, der er indrettet særligt til børn, så de kan være selvhjulpne, så lærer de bedst. I Montessori-læringsmiljøer, fx klasseværelser i Montessori-skoler, er der særlige Montessori-materialer, som stimulerer barnets intellekt og logik på en enkel måde. Materialerne kaldes ofte et ”work”, og kan fx være forskellige bakker, hvor der står skåle med tørrede ærter, en ske, og så tomme skåle. Barnet kan så eksperimentere med at hælde skålenes indhold fra den ene til den anden. Det kan også være særligt indrettede kreative materialer, puttekasser eller stableklodser. Humlen er, at barnet er omgivet af genstande og materialer, som er placeret der med tanke på deres specifikke relevans for barnets udvikling. Det er ikke tilfældigt, det er ikke fri natur – det er velovervejet og forberedt med barnets læring i centrum. Men det er også en hovedpointe her, at barnet så selv vælger mellem de mange materialer, ”works” og genstande. På den måde sikrer man, at barnets læring er autonom.

5: Autoeducation
Endelig er der begrebet ” Autoeducation”, som Maria Montessori fandt på. Det bliver ofte oversat som ”selvlæring” og handler om, at børn faktisk evner selv at uddanne sig, at lære sig selv nye ting hele tiden. Børn, som er aktive i et forberedt miljø, og som kan vælge frit i det miljø, lærer faktisk helt af sig selv på det rette niveau efter kompetence. En Montessori-lærers opgave er med andre ord ikke at lære børn noget, men at indrette rum, så børnene lærer af sig selv.

Hvad er Montessori i praksis?
Disse 5 principper emmer af fornuft og pædagogisk teori. Så vidt, så godt – men hvordan GØR vi Montessori? Hvordan bliver Montessori-teori til den skønne hverdag, som børn i en Montessori vuggestue eller – skole oplever, og som du også kan lade dig inspirere af?

Det handler mest af alt om, at vi forældre skal tænke over, hvad barnets udbytte af særlige legematerialer er. Ikke legetøj, men materialer – det er Montessori’sk at tale om materialer. Vi skal ikke sætte os og styre barnets leg med særlige pædagogiske aktiviteter og remser og regler. Vi skal indrette rum på omhyggelig vis (princip nr. 4), så barnet selv kan lære alt efter lyst (princip 1 og 2), parathed (princip nr. 3 om følsomme perioder) og kompetence (princip nr. 5). Barnet skal kunne mestre sit miljø, selv kunne klare opgaverne. Det kræver omtanke og omhu på en ny måde.

Det handler ikke om, hvorvidt det er æstetisk yndigt eller øko eller sejt på dinosaurmåden. Fokus er på at skabe stimulerende rum, der imødekommer dit barns kapacitet for læring lige nu. Det betyder, at du skal observere dit barns leg på en ny måde – og det er faktisk ret sjovt!

Denne lille artikel er naturligvis – og som nævnt først i artiklen – ikke en 100% indføring i Montessori-teori, blot en lille smagsprøve.

Lad os fx tage udgangspunkt i det evigt aktuelle, alle børns yndlings… må vi få en trommehvirvel:

LEGEKØKKENET
Du kan købe legekøkkener i mange former, materialer, farver og med et kæmpe udvalg af tilbehør. Iskiosker, vaffeljern, tomatketchup, kokkehuer, avokadoer, flødeskumskager og bøfsandwicher.

Alt, hvad hjertet begærer. I træ, i blik, i plastik, i stof, med velcro. Det er bedårende, og de fleste legekøkkener har da også fast plads i stuen eller i hvert fald tæt på det rigtige køkken, så barnet kan være en del af madlavningen på sine egne præmisser.

Legeakademiet har et flot sortiment, som du kan klikke rundt i her – og vi får hele tiden nye ting hjem, for udviklingen indenfor legemad og legekøkkener går lige så stærkt, som udviklingen inden for moderne madlavning i det globale køkken.

Legekøkkenet med Montessori teori-briller på
Legekøkkenet er en favorit indenfor julegaver, fødselsdagsgaver og i det hele taget større legesager. Det er der ingen tvivl om. Måske er det netop børns naturlige interesse i at imitere, der gør legekøkkenet så populært. Men med Montessori-briller på, bliver det en lidt anderledes opgave at indrette dit barns legekøkken, og det er faktisk en sjov udfordring!

Du skal forsøge at tage stilling til, hvad der skal foregå i legekøkkenet. Det gør du ved at observere, hvor dit barn er henne i sin udvikling. Hvad er der fokus på lige nu? Hvordan indretter du legekøkkenet på passende vis?motorikspil-lav-en-tærte-1

Eksempler på Montessori leg i legekøkkenet:
•    Emma på 2 år begynder at tale om farver og deres navne. Så indretter du legekøkkenet med forskellige små bakker og kasser i fx orange, grøn og gul og fokuserer på legemad og tilbehør med de farver. Så kan dit barn selv finde frem til at organisere sine materialer i de rette kasser og eksperimentere med farvegenkendelse og ordforråd. Find gerne forskellige frugter samme farve og samme frugt i forskellig farve.

Plastic cutlery•    Ida på 5 år elsker at tælle alting. Så kan du finde tilbehør til legekøkkenet med fokus på antal og små regnestykker. Køb et flot kasseapparat med rigtige, danske penge til. Lav kasser med tal foran, så det er klart, hvor mange frugter, der kan ligge i hver kasse. Lav tilbudsskilte med ”4 appelsiner for 1 krone”. Lav dem gerne sammen. Skriv indkøbslister med antal. Lav små skilte med antal af viskestykker på knagen, af skeer i skuffen og af muffins på hylderne. Måske skal der være samme antal af bestikket og tallerkenerne? Det kræver kun nogle klistermærkater og en halv times tid, men det gør en kæmpe forskel for dit barns læringsmiljø (hvis vi taler Montessori).

•    Noa på 3 år kan godt lide at røre ved ting, putte ting i kasser og sortere. Så lægger du fokus på, at alt har sin rette plads med små billeder af, hvad der skal hvorhen. Tænk i at have mange forskellige overflader til taktil stimulans (fx noprede, glatte, runde, kolde og/eller rillede overflader). Find ud af, om det skal handle om at holde orden eller om at skabe orden i rod. Der er nemlig forskel. Måske skal Noas ordenssans forstyrres lidt, så han oplever, at rod er ok og ikke farligt. For bare han kan skabe orden selv, og miljøet er indrettet på hans niveau, så kan selv et meget sirligt barn lære at finde ro med rod. Det kan et legekøkken også bruges til!Legemad_Kasse-med-frugt-eller-grønt_Samlefoto_14-LTV18X

Helt ortodoks behøver du ikke være – det er tilladt at tage det, du kan bruge og som giver mening hjemme hos dig. Maria Montessori havde ret strenge holdninger om udelukkende at indrette børns miljøer med naturlige materialer – der vil vi nok indvende, at plastik i dag ikke er som plastik var for bare 40 år siden.

Men du vælger selv – vi blev så inspirerede af at opleve Montessori og de dejlige børns leg og læring.

God fornøjelse med at indrette dit barns lege- og læringsrum!