“Mor jeg kan ikke sove”

Vera hjælper alle børn med at falde i søvn

Indlæg af gæsteblogger Mette Nør Mønsted – kvinden bag Body IQ spillene

”Mor, jeg kan ikke sove”

For tredje gang i aften og anden gang i denne uge står dit barn i døren og siger ”Mor, jeg kan ikke sove”.
Hvis man skal redde blot en lille smule af sin sparsomme voksen tid og barnet skal have en chance for at komme op i morgen, så er man pænt desperat for at få barnet til at falde i søvn.

Vidste du at 1 times tabt søvn kan koste børn mere end 2 klassetrin i kognitiv formåen og skaber følelsesmæssig kaos.
Men i stedet for at fokusere på alt den skade som mangel på søvn gør, og der er mange, så vil jeg fokusere på hvad udbytte vi får af udhvilede børn.

For vi bliver de lykkelige forældre til gladere børn, børn der har mere overskud, mod og mindre stress i deres hverdag. Det betyder færre konflikter og et større selvværd. En god nattesøvn styrker ligeledes immunforsvaret og gør børnene modtagelige for indlæring.
Her er et par gode råd til at få de kære børn godt igennem natten.

1. Sørg for at barnet får timer nok:
– Mellem 0 og 3 måneder: 16-20 timers søvn
– Mellem 3 og 12 måneder: 11-16 timers søvn
– Mellem 1 og tre år: 12-14 timers søvn
– Mellem 3 og 5 år: 12-13 timers søvn
– Mellem 6 og 12 år: 10-11 timers søvn
– Fra 12 år og op til 20-21 år: 9 timers søvn.

2. Giv barnet et varmt bad tilført vidunder midlet: Epson salt der indeholder antistress mineralet magnesium sulfat – det kan optages via huden.
Magnesium dæmper nervesystemet, der godt kan være i over drive efter en travl dag og så er det muskelafslappende. Så hele familien kan have godt af ugentlige karbade, med 2 kopper salt i. Hvis ikke i har et badekar, så kan man alternativt lave et fodbad.
Rigtig mange mennesker mangler magnesium, der indgår i mere end 300 biokemiske processer i kroppen, det styrker blandt andet barnets knogler og hukommelse.
Tilsæt evt. lavendelolie, lavendel er søvndyssende.

3. Undgå søde sager før senge tid og erstat det eventuelt med en naturlig sovepille: En lille portion havregryn eller grød, tilsat mandler, kanel, bananer evt. en smule honning. Det indeholder tryptofan som er en aminosyre der lokker hjernen i en afslappende tilstand. Se også den nemme og sunde opskrift ”Bananasplit and fit”.

4. Det er godt at begynde at dæmpe lyset efter aftensmaden, i hvert fald i de mørke måneder. Tænd et lys og lav noget hyggeligt – ingen vilde aktiviteter el. teknik. Læs en bog, spil et spil – bodyIQ kan anbefales eller lave pillowtalk. Der er ingen som kan sove, når man har tunge tanker. Ved pillowtalk taler man om spørgsmål som :
– Hvad vil du gerne drømme om?
– Hvem er din helt?
– Hvad kan du bedst lide ved din bedsteven?
– Hvis du var et dyr – hvilket dyr vil du være og hvorfor?
– Hvis du kunne vælge hvor vi skulle rejse hen lige nu – hvor skulle det være?

Så er det tid til at tælle får
Zzzzzzzz
Mette Nør Mønsted
Mor til 3 børn, Sygeplejerske, Ernæringsterapeut og udvikler af de ekspert nominerede BodyIQ spil.
www.bodyiq.dk